Handboek

Ben je op zoek naar hoe je de kracht van ontwerp kunt vergroten in je organisatie? Dit handboek beschrijft hoe je C‧AST toepast, onze methode voor het ontwikkelen van strategische capaciteiten voor ontwerp. We werken de inhoud ervan regel­matig bij om de bruik­baar­heid van C‧AST te verzekeren.

Stuur ons een mail voor vragen, opmerkingen of suggesties.

Handboek "Hoe de kracht van ontwerp te vergroten".
Handboek

Handboek: Stappen

De stappen van C‧AST zijn georganiseerd in drie opeenvolgende fases:

  1. Voorbereiding
  2. Uitvoering
  3. Afronding

Voorbereiding

De stappen in de voorbereidingsfase richten zich op je ambitie om de kracht van ontwerp te vergroten:

  1. Beschrijf de huidige situatie van je organisatie.
  2. Formuleer je ambitie in het vergroten van de kracht van ontwerp.
  3. Schat in of je ambitie kan worden vervuld.

Beschrijf

Beschrijf de huidige situatie van je organisatie:

  1. Beschrijf haar administratieve organisatie (zie bijvoorbeeld ProjectSuppliers voor een uitleg met voorbeelden):
    • Is er een plan? (Zo nee, waarom niet?)
    • Zo ja, wordt het plan uitgevoerd? (Zo nee, waarom niet?)
    • Zo ja, verloopt de uitvoering volgens plan? (Zo nee, waarom niet?)
  2. Beschrijf ­omgevingsfactoren van je organisatie.
    • Macro-omgevingsfactoren (volgens een PESTEL-analyse; zie bijvoorbeeld OnStrategy voor een uitleg met voorbeelden)
      • Politieke factoren
      • Economische factoren
      • Sociale factoren
      • Technologische factoren
      • Ecologische factoren
      • Legale factoren (oftewel wet- en regelgeving)
    • Meso-omgevingsfactoren (volgens een vijf­krachten­analyse; zie bijvoorbeeld B2U voor een uitleg met voorbeelden)
      • Dreiging van nieuwe toetreders
      • Dreiging van vervangers
      • Onderhandelingskracht van klanten
      • Onderhandelingskracht van leveranciers
      • Competitieve rivaliteit
    • Micro-omgevingsfactoren (volgens een SWOT-analyse; zie bijvoorbeeld IMD voor een uitleg met voorbeelden)
      • Sterktes (d.w.z. karakteristieken die een voordeel opleveren)
      • Zwaktes (d.w.z. karakteristieken die een nadeel opleveren)
      • Kansen (d.w.z. elementen uit de omgeving die een voordeel kunnen opleveren)
      • Bedreigingen (d.w.z. elementen uit de omgeving die een nadeel kunnen opleveren)
  3. Beschrijf uitdagingen in je organisatie die je wilt aanpakken met ontwerp.
    • Hiaten (d.w.z. dingen die je organisatie zou moeten gaan doen)
    • Defecten (d.w.z. dingen die je organisatie beter zou moeten doen)
    • Hefbomen (d.w.z. dingen die je organisatie meer zou moeten doen)

Formuleer

Verklaar je ambitie om de kracht van ontwerp te vergroten:

  1. Specificeer wat je wilt verbeteren met design om uitdagingen te kunnen aanpakken.
    • Veranderingszin
        • Nieuwsgierigheid
        • Verbondenheid
        • Vastberadenheid
      • Creativiteit
        • Innovatie
        • Adaptatie
        • Transformatie
      • Concurrentie­vermogen
        • Waarde
          • Sociale waarde
          • Milieuwaarde
          • Economische waarde
        • Impact
          • Aantal leads
          • Aantal klanten
          • Aantal ambassadeurs
        • Prestaties
          • Afbakening
          • Kwaliteit
          • Voordeel
          • Tijd
          • Kosten
          • Risico
    • Definieer indicatoren die de vervulling van je ambitie meten. Bijvoorbeeld:
      • Innovatie: aantal nieuwe productcategorieën in het assortiment.
      • Ontwikkel­kosten: kosten van productontwikkeling, in absolute zin of als percentage van de totale project­kosten.
      • Inkomsten: inkomsten voor je organisatie uit de verkoop van producten, in absolute zin of als percentage van de totale inkomsten.
    • Bepaal voor elke indicator een doel­waardenbereik en de huidige waarde.
      • Minimum
      • Optimum
      • Maximum

    Schat in

    Maak een inschatting of je ambitie kan worden vervuld:

    1. Beoordeel eventuele eerdere initiatieven.
    2. Ga na of benodigde hulpbronnen beschikbaar zijn voor het nieuwe initiatief.
      • Personeel
      • Documentatie
      • Data
    3. Analyseer of het vervullen van je ambitie de moeite waard is.
      • Wenselijk
      • Haalbaar
      • Levensvatbaar

    Uitvoering

    De stappen in de uitvoeringsfase richten zich op de capaciteiten die je ontwerpteam nodig heeft:

    1. Visualiseer:
      1. Breng de activiteiten van je ontwerpteam in kaart
      2. Koppel de activiteiten aan de doelstellingen die samen je ambitie vormen
      3. Identificeer productieve capaciteiten die noodzakelijk zijn om de activiteiten onder de knie te krijgen
    2. Analyseer:
      • Classificeer de aard van alle productieve capaciteiten
      • Vergelijk de bijdrage van alle productieve capaciteiten
      • Becijfer de aanwezigheid van alle productieve capaciteiten in je ontwerpteam
    3. Realiseer:
      • Verwerf alle productieve capaciteiten die niet aanwezig zijn in je ontwerpteam
      • Versterk alle productieve capaciteiten die niet zeldzaam of onnavolgbaar zijn in de markt
      • Veranker alle productieve capaciteiten die niet volledig aanwezig zijn in je ontwerpteam

    Breng in kaart

    Ontdek en ontleed de activiteiten van je ontwerpteam waarbij diverse deelnemers zijn betrokken (zoals opdrachtgevers, ontwerpers, klanten, gebruikers, vakexperts, aannemers en beheerders), met studiemodellen van business-activiteit als referentiepunt (zie figuur hieronder).

    Studiemodellen van business-activiteit.
    Studiemodellen van business-activiteit.
    • Actie (volgens een studiemodel van doelgerichte actie ontwikkeld door Norman (2002); zie figuur hieronder), bestaande uit:
      1. Motivatie (d.w.z. het stellen van een te bereiken doel)
      2. Intentie (d.w.z. het voornemen tot handelen om een doel te bereiken)
      3. Specificatie (d.w.z. het vertalen van een intentie naar bewegingen)
      4. Executie (d.w.z. het uitvoeren van bewegingen), bestaande uit:
        • Initiatie (d.w.z. het starten van een beweging)
        • Iteratie (d.w.z. het herhalen van een beweging)
        • Terminatie (d.w.z. het beëindigen van een beweging)
      5. Perceptie (d.w.z. het waarnemen van de wereld)
        • Gezicht
        • Gehoor
        • Gevoel
        • Geur
        • Smaak
        • Evenwicht
        • Beweging
      6. Interpretatie (d.w.z. duiding van een waarneming)
      7. Evaluatie (d.w.z. vergelijking van een interpretatie en een motivatie)
        • Associatie (d.w.z. afleiding van een afhankelijkheid)
        • Correlatie (d.w.z. afleiding van een trendrelatie)
        • Causatie (d.w.z. afleiding van een oorzakelijke relatie)
    Studiemodel van doelgerichte actie.
    Studiemodel van doelgerichte actie.
    • Overdracht (tussen deelnemers): (Zending: Actie) × (Ontvangst: Actie)
    • Transactie (tussen deelnemers), bestaande uit vier overdrachten (gebaseerd op de DEMO-methodologie, zie figuur hieronder):
      1. Verzoek (van iets): Overdracht.Zending × Overdracht.Ontvangst
      2. Belofte (van iets): Overdracht.Zending × Overdracht.Ontvangst
      3. Verklaring (van iets): Overdracht.Zending × Overdracht.Ontvangst
      4. Acceptatie (van iets): Overdracht.Zending × Overdracht.Ontvangst
    Studiemodel van een transactie.
    Studiemodel van een transactie.
    • Uitwisseling (tussen deelnemers): Transactie × Transactie
    • Interactie (tussen deelnemers): Activiteit.Uitwisseling
      • Communicatie
      • Coöperatie
      • Coördinatie
      • Samenwerking
    • Administratie (van een activiteit): Interactie
      • Directie (van een activiteit), bestaande uit:
        1. Bepalen van doelstellingen
        2. Vestigen van spelregels
        3. Toekennen van middelen
      • Management (van een activiteit), bestaande uit:
        1. Planning
        2. Monitoring
        3. Retrospectie
      • Aansturing (van een activiteit), bestaande uit:
        1. Instellen van doelwaarden
        2. Meten van actuele waarden
        3. Uitzenden van stuursignalen
    • Operatie (gebaseerd op het service quality gap-model), bestaande uit:
      1. O&O (Onderzoek & Ontwikkeling), bestaande uit:
        1. Onderzoek (van iets): Activiteit
        2. Definitie (van iets): Activiteit
        3. Specificatie (van iets): Activiteit
      2. Promotie (gebaseerd op het AIDA-model), bestaande uit:
        1. Opwekken van aandacht (voor iets): Activiteit
        2. Opwekken van interesse (in iets): Activiteit
        3. Opwekken van verlangen (naar iets): Activiteit
        4. Opwekken van actie (voor iets): Activiteit
      3. Levering
        • Diagnose (van een oorzaak), bestaande uit:
          1. Hypothesevorming (omtrent een oorzaak): Activiteit
          2. Test (op een oorzaak): Interactie
          3. Bevestiging (van een oorzaak): Activiteit
        • Ontwerp, bestaande uit:
          1. Kaderstelling (voor het uitwerken naar een oplossing): Interactie
          2. Beweging (d.w.z. het uitwerken naar een oplossing), bestaande uit:
            1. Exploratie (voor een uitwerking): Interactie
            2. Ideatie (van een uitwerking): Activiteit
            3. Realisatie (van een uitwerking): Activiteit
          3. Reflectie (op het uitwerken naar een oplossing): Interactie
        • Besluitvorming, bestaande uit:
          1. Propositie (van opties): Activiteit
          2. Vergelijking (van opties): Interactie
          3. Selectie (van opties): Activiteit
        • Productie (van iets): Activiteit
          • Constructie (van iets)
          • Fabricage (van iets)
          • Dienstverlening (van iets)

    Koppel

    Bepaal het soort impact van elke activiteit op de doelstellingen die samen je ambitie vormen.

    • Negatief als het behalen van de doelstelling hierdoor zou worden gehinderd of geblokkeerd
    • Neutraal als het behalen van de doelstelling hierdoor niet zou worden beïnvloed
    • Positief als het behalen van de doelstelling hierdoor zou worden bewerkstelligd of versneld

    Identificeer

    Bepaal voor alle activiteiten die een positieve impact op je ambitie hebben de productieve capaciteiten die je designteam moet hebben om deze activiteiten onder de knie te krijgen, gebruikmakend van de volgende strategie:

    1. Verbreden van bestaande capaciteiten
    2. Verhogen van bestaande capaciteiten
    3. Verdiepen van bestaande capaciteiten

    Classificeer

    Raadpleeg Shadbolt & Smart (2015) voor methoden, technieken en hulpmiddelen om een capaciteit vast te leggen en te ontsluiten als:

    • Kennis indien expliciet (d.w.z. als het kan worden uitgedrukt als inferentieregels)
      • Onderzoek indien zelf gecreëerd
      • Educatie indien overgenomen
    • Ervaring indien impliciet (d.w.z. als het kan worden uitgedrukt als parameters maar niet als inferentieregels)
      • Experimentatie indien zelf gecreëerd
      • Getuigenis indien overgenomen
    • Intuïtie indien stilzwijgend (d.w.z. als het kan worden uitgedrukt als gebeurtenisverslagen maar niet als inferentieregels of parameters)
      • Instinct indien zelf gecreëerd
      • Habituatie indien overgenomen

    Vergelijk

    Rangschik alle productieve capaciteiten op hun bijdrage aan elk organisatorisch aspect.

    • Reputatie
    • Organisatie­strategie
    • Stakeholder­behoeften
    • Technologie
    • Ethisch handelen
    • Regelgeving

    Becijfer

    Beoordeel de mate van aanwezigheid van elke productieve capaciteit in je ontwerp­team.

    • Geen aanwezigheid als geen enkel teamlid deze capaciteit heeft
    • Enkelvoudige aanwezigheid als een enkel teamlid deze capaciteit heeft
    • Meervoudige aanwezigheid als meerdere, maar niet alle teamleden deze capaciteit hebben
    • Volledige aanwezigheid als alle teamleden deze capaciteit hebben

    Verwerf

    Trek alle productieve capaciteiten aan die je ontwerpteam niet heeft.

    • Trek aan in de vorm van kennis
      • Theoretiseer in het geval van onderzoek
      • Bestudeer en leer in het geval van educatie
    • Trek aan in de vorm van ervaring
      • Probeer in het geval van experimentatie
      • Observeer en leer in het geval van getuigenis
    • Trek aan in de vorm van intuïtie
      • Recruteer in het geval van instinct
      • Accepteer en leer in het geval van habituatie

    Versterk

    Specialiseer en verenig alle productieve capaciteiten in je ontwerpteam die niet zeld­zaam of onnavolgbaar zijn in de ontwerpmarkt (met behulp van SCAMPER).

    • Substitueer
    • Combineer
    • Adapteer
    • Modificeer
    • Pivoteer
    • Elimineer
    • Rearrangeer

    Veranker

    Borg alle productieve capaciteiten in het organisatieontwerp van je ontwerpteam (in lijn met het McKinsey 7S-raamwerk), bestaande uit:

    • Strategie
    • Structuur
    • Systeem
    • Specialismen
    • Sleutelvermogens
    • Samenbindende waarden

    Afronding

    De stappen in de afrondingsfase richten zich op vervulling van je ambitie:

    1. Concludeer successen, meevallers en tegenvallers.
    2. Diagnosticeer successen, meevallers en tegenvallers.
    3. Stel de volgende zet voor om je ambitie te vervullen.

    Concludeer

    Trek conclusies over de uitkomsten van het vervullen van je ambitie.

    • Successen (d.w.z. doelstellingen die exact in de beoogde mate zijn bereikt)
    • Meevallers (d.w.z. doelstellingen die in grotere mate zijn bereikt dan beoogd)
    • Tegenvallers (d.w.z. doelstellingen die niet in de beoogde mate zijn bereikt)

    Diagnosticeer

    Bepaal de oorzaken die de uitkomsten van het vervullen van je ambitie verklaren.

    1. Bepaal hypotheses
    2. Test hypotheses
    3. Bevestig hypotheses

    Stel voor

    Stel de volgende zet voor om je ambitie te vervullen.

    • Hernieuwen als de ambitie is vervuld
    • Herhalen als de ambitie niet is vervuld, maar dat nog steeds mogelijk is
    • Herformuleren als de ambitie niet kan worden vervuld en moet worden aangepast

    Handboek: Voorbeeldoplossingen

    In dit handboek vind je hieronder enkele voorbeeldoplossingen. Ze stammen uit weten­schappelijke en professionele literatuur en praktische ervaring. We werken dit niet-uitputtende overzicht van tijd tot tijd bij.

    Vergroot veranderingsgezindheid

    Levering

    Laat mensen de toekomst verkennen, zich er vertrouwd mee maken en samenwerken om weerstand te overwinnen. — Livework

    Koester vertrouwen, geef je mensen constante ondersteuning en verander af en toe de alledaagse routines om positieve verrassingen te creëren. — User Experience

    Vergroot creativiteit

    Levering

    Breng ideeën tot wasdom door middel van een bouw-meet-leer terugkoppelingslus (Lean Startup). — Eric Ries

    Leef je in, definieer, bedenk, maak een prototype en test. — Stanford d.school

    Om een innovatieve uitkomst voor een complexe uitdaging te produceren, ga dan iteratief verkennen, definiëren, ontwikkelen en leveren. — Design Council

    Vergroot concurrentievermogen

    O&O

    Definieer gekwantificeerde indicatoren, bouw een holistisch meet­systeem en definieer ondersteunende operationele indicatoren. — McKinsey Design

    Laad processen versneld op, versnel interne terug­koppelingen en verbeter de over­dracht. — Invision Inside Design

    Stel doelen, bepaal spel­regels en bied faciliteiten voor het produceren van kennis. — UNStudio

    Promotie

    Vertegenwoordig ontwerp op het top­niveau van de organisatie, verbeter de ervaring van medewerkers met ontwerp en verspreid ontwerp­praktijken. — McKinsey Design

    Bouw je reputatie op, vind talent via je netwerk en zet een flexibele talent­pijplijn op. — Workable

    Beschrijf ontwerpwerk in termen van bedrijfs­doelen, verzamel bewijs van de resultaten van ontwerp en communiceer de bedrijfs­waarde van ontwerp. — BoagWorld

    Levering

    Vorm een multidisciplinair team, bevorder kennis­integratie en implementeer besluit­vorming door con­sen­sus. — Purdue University

    Laat gewenst gedrag zien, bied motivatoren en herken en erken vertoond gedrag. — PositivePsychology

    Combineer schaal met wend­baar­heid. — David Butler & Linda Tischler

    Vertaal de bedrijfsvisie in tastbare doelen, stel de klant centraal, stimuleer samenwerking en handhaaf operationele uitmuntendheid—dit alles terwijl je de creatieve grenzen verlegt. — Aquent

    Definieer een portfolio­strategie, identificeer hiaten en onvervulde of latente behoeften en definieer segmenten voor klanten en gebruikers. — McKinsey Design

    Verken gebruikers­belevingen, ontdek gebruikers­motieven en definieer gebruikers­eisen. — Interaction Design Foundation

    Herken en verwijder onnodig complexe inhoud, organiseer kennis en filter de inhoud. — UX Collective

    Achtergrond­informatie

    3S volgt McKinsey’s vaardig­heden­strategie voor succes­volle product­ontwikkeling (2017). Zie definities voor een uitleg van de in dit handboek gehanteerde begrippen. Hieronder staan links naar publicaties van ondersteunende expertise en achtergrondkennis.