Definities
Op deze webpagina vind je definities van begrippen die Design Impulse hanteert. In alfabetische volgorde:

Aanpak
Een gedragswijze om een zeker type probleem vanuit een zeker perspectief aan te pakken. Bijvoorbeeld:
- design thinking vanuit een gebruikersperspectief,
- systems thinking vanuit een holistisch perspectief en
- participatory thinking vanuit een dialectisch perspectief.
Beleving
De emotie die een persoon voelt wanneer hij/zij de mogelijkheden beseft die hij/zij heeft om een behoefte of verlangen te vervullen.
Creatief
Productief door verbeelding.
Deksels probleem
Een vaag, verwarrend en uniek probleem (Engels: wicked problem), dat je pas begrijpt na het formuleren van een oplossing.
Een ontwerpprobleem is een deksels probleem. Eisen geformuleerd om behoeften en verlangens van gebruikers uit te drukken zijn in de praktijk vaak incompleet, inconsistent, onnauwkeurig of ambigu (zie Towards a knowledge level theory of design process).
Methodologie
Een verzameling principes, werkwijzen en procedures, die zich hebben bewezen te helpen een zeker type problemen op te lossen. Bijvoorbeeld:
- Agile voor veranderingsgedreven ontwikkeling,
- V-Model voor testgedreven ontwikkeling en
- Design for X voor issue-gedreven ontwikkeling.
Ontwerp
Een plan, schets of tekening die het uiterlijk, functie en werking van een object laat zien voordat het wordt gebouwd of gemaakt.
Ontwerpen
Creëren van nieuwe belevingen door middel van een object dat nog moet worden gebouwd of gemaakt. Met andere woorden, door een nieuw object te specificeren poogt ontwerpen expliciete en impliciete verwachtingen waar te maken en te overtreffen. Er zijn vele toepassingsgebieden, zoals reclame-ontwerp, industrieel ontwerpen en web design.
Wetenschappelijk gezien creëert het ontwerpen een theorie: een idee, plan, of verzameling principes hoe zekere behoeften en wensen te vervullen door middel van de eigenschappen van een nog niet bestaand object. Verder creëert het ontwerpen een model van deze theorie. Dat specificeert een object met eigenschappen die overeenkomen met de eigenschappen volgens de theorie. Op basis van dit model kun je het object dan bouwen of maken (zie Towards an anticipatory view of design).
Organisatorische creativiteit
Creativiteit die je niet kunt toewijzen aan individuen maar slechts aan een groep mensen.
Professionele praktijk
Een groep mensen die zich richt op het duurzame langetermijnsucces van een bepaald beroep in een organisatie. Zie bijvoorbeeld voor ontwerpen A Framework for Building a Design Practice.