Op deze webpagina vind je definities van begrippen die we hanteren.
Activiteit
Aanpak
Definitie: Een gedragswijze om een probleem vanuit een bepaald perspectief aan te pakken.
Bijvoorbeeld:
- design thinking vanuit een gebruikersperspectief,
- systems thinking vanuit een holistisch perspectief en
- participatory thinking vanuit een dialectisch perspectief.
Methodologie
Definitie: Een verzameling principes, werkwijzen en procedures die helpen bepaalde problemen op te lossen.
Bijvoorbeeld:
- Agile voor veranderingsgedreven ontwikkeling,
- V-Model voor testgedreven ontwikkeling en
- Design for X voor issue-gedreven ontwikkeling.
Creativiteit
Creativiteit
Definitie: Productiviteit door verbeelding.
Vormen:
- Innovatie
- Adaptatie
- Transformatie
Deksels probleem
Definitie: Een vaag, verwarrend en uniek probleem dat je pas begrijpt na het formuleren van een oplossing.
Een ontwerpprobleem is een deksels probleem (Engels: wicked problem). Eisen geformuleerd om behoeften en verlangens van gebruikers uit te drukken zijn in de praktijk vaak incompleet, inconsistent, onnauwkeurig of ambigu (zie Towards a knowledge level theory of design process).
Ontwerp
Definitie: Een plan, schets of tekening die het uiterlijk, functie en werking van een object laat zien voordat het wordt gebouwd of gemaakt.
Ontwerpen
Definitie: Creëren van nieuwe belevingen door middel van een object dat nog moet worden gebouwd of gemaakt.
Met andere woorden, een ontwerpproces poogt expliciete en impliciete verwachtingen waar te maken en te overtreffen door een nieuw object te specificeren. Er zijn vele toepassingsgebieden, zoals reclame-ontwerp, industrieel ontwerp en web design, allemaal met hun eigen definities van ontwerpen.
Wetenschappelijk gezien creëert ontwerp een theorie: een idee, plan, of verzameling principes hoe bepaalde behoeften en wensen te vervullen door middel van eigenschappen van een nog niet bestaand object. Verder creëert ontwerp een model van deze theorie. Dat specificeert een object met eigenschappen die overeenkomen met de eigenschappen volgens de theorie. Op basis van dit model kun je het object dan bouwen of maken (zie Towards an anticipatory view of design).
Organisatorische creativiteit
Definitie: Creativiteit die je slechts aan een groep mensen kunt toewijzen, niet aan een individu.
Effect
Beleving
Definitie: De emotie die een persoon voelt bij het bewustworden van de mogelijkheden om een behoefte of verlangen te vervullen.
Impact
Definitie: Het vermogen een resultaat op een ander teweeg te brengen.
Mogelijke vormen:
- Aantal leads
- Aantal klanten
- Aantal ambassadeurs
Prestatie
Definitie: De wijze van reageren op stimuli.
Mogelijke vormen:
- Reikwijdte
- Kwaliteit
- Baat
- Tijd
- Kosten
- Risico
Waarde
Definitie: Het belang, de bruikbaarheid of het voordeel van iets.
Mogelijke vormen:
- Sociale waarde
- Milieukundige waarde
- Economische waarde
Organisatie
Professionele praktijk
Definitie: Een groep mensen die zich richt op het duurzame langetermijnsucces van een specifiek beroep in een organisatie.
Zie voor ontwerp A Framework for Building a Design Practice.
Teamorganisatie
Definitie: Een samenstelling van twee of meer mensen die met elkaar werken om een gemeenschappelijk doel te bereiken.
Een teamorganisatie kan worden beschreven in termen van de volgende aspecten:
- Strategie
- Structuur
- Systeem
- Specialismen
- Sleutelvermogens
- Samenbindende waarden