Definities
Op deze webpagina vind je definities van begrippen die Design Impulse hanteert. In alfabetische volgorde:



Aanpak
Een gedragswijze om een zeker type probleem vanuit een zeker perspectief aan te pakken. Bijvoorbeeld:
- design thinking vanuit een gebruikersperspectief,
- systems thinking vanuit een holistisch perspectief en
- participatory thinking vanuit een dialectisch perspectief.
Beleving
De emotie die een persoon voelt bij de mogelijkheden die hij of zij heeft om behoeften en verlangens te vervullen.
Creatief
Productief door verbeelding.
Deksels probleem (wicked problem)
Een vaag, verwarrend en uniek probleem, dat je pas begrijpt na het formuleren van een oplossing.
Een ontwerpprobleem is een deksels probleem. Eisen geformuleerd om behoeften en verlangens van gebruikers uit te drukken zijn incompleet, inconsistent, onnauwkeurig of ambigu (zie Towards a knowledge level theory of design process).
Methodologie
Een verzameling principes, werkwijzen en procedures, die zich hebben bewezen te helpen een zeker type problemen op te lossen. Bijvoorbeeld:
- Agile voor veranderingsgedreven ontwikkeling,
- V-Model voor testgedreven ontwikkeling en
- Design for X voor issue-gedreven ontwikkeling.
Ontwerp
Een plan, schets of tekening die het uiterlijk, functie en werking van een object laat zien voordat het wordt gebouwd of gemaakt.
Ontwerpen (werkwoord)
Creëren van nieuwe belevingen door middel van een object dat nog moet worden gebouwd of gemaakt. Met andere woorden, ontwerpen poogt de expliciete en impliciete verwachtingen die nog niet zijn vervuld waar te maken of te overtreffen. Er zijn vele toepassingsgebieden, zoals reclame-ontwerp, industrieel ontwerpen en web design.
Wetenschappelijk gezien creëert het ontwerpen een theorie. Dit is een idee, plan, of verzameling principes hoe zekere behoeften en wensen te vervullen door middel van de eigenschappen van een nog niet bestaand object. Ook creëert het ontwerpen een model van deze theorie. Dat specificeert een object met eigenschappen die overeenkomen met de eigenschappen volgens de theorie. Op basis van dit model kun je het object dan bouwen of maken (zie Towards an anticipatory view of design).
Organisatorische creativiteit
Creativiteit die je niet kunt toewijzen aan individuen maar slechts aan een groep mensen.
Professionele praktijk
Een groep mensen die zich richt op het duurzame langetermijnsucces van een bepaald beroep in een organisatie. Zie bijvoorbeeld voor ontwerpen A Framework for Building a Design Practice.