Definities

Op deze webpagina vind je definities van begrippen die we hanteren.

Definities: Design Impulse.
Definities

Ontwerpactiviteit

Aanpak

Definitie: Een ­gedrags­wijze om een probleem vanuit een bepaald per­spec­tief aan te pakken.

Voorbeelden van een professionele aanpak:

Beleving

Definitie: De emotie die een persoon voelt wanneer een bepaalde behoefte of een bepaald verlangen in enige mate wordt vervuld.

Concept

Definitie: Een denkbare manier om een bepaald probleem op te lossen.

Deksels probleem

Definitie: Een vaag, verwarrend en uniek probleem dat je pas begrijpt na het formuleren van een oplossing.

Een ontwerpprobleem is een deksels probleem (Engels: wicked problem). Eisen geformuleerd om behoeften en verlangens van gebruikers uit te drukken zijn in de praktijk vaak in­compleet, in­con­sis­tent, on­nauw­keurig of ambigu (zie Towards a knowledge level theory of design process).

Methodologie

Definitie: Een verzameling principes, werkwijzen en procedures die helpen bepaalde problemen op te lossen.

Voorbeelden van een professionele methodologie:

  • Agile voor veranderings­gedreven ont­wik­keling,
  • V-Model voor test­gedreven ont­wik­keling en
  • Design for X voor issue-gedreven ont­wik­keling.

Ontwerp

Definitie: Een plan, schets of tekening die het uiterlijk, functie en werking van een object laat zien voordat het wordt gebouwd of gemaakt.

Ontwerpen

Definitie: Creëren van nieuwe belevingen door middel van een object dat nog moet worden gebouwd of gemaakt.

Met andere woorden, een ontwerpproces poogt expliciete en impliciete verwachtingen waar te maken en te overtreffen door een nieuw object te specificeren. Er zijn vele toepassings­gebieden, zoals reclame-ontwerp, industrieel ontwerp en web design, allemaal met hun eigen definities van ontwerpen.

Wetenschappelijk gezien creëert ontwerp een theorie: een idee, plan, of verzameling prin­cipes hoe bepaalde behoeften en wensen te vervullen door middel van eigen­schappen van een nog niet bestaand object. Verder creëert ontwerp een model van deze theorie. Dat specificeert een object met eigen­schappen die over­een­komen met de eigen­schappen volgens de theorie. Op basis van dit model kun je het object dan bouwen of maken (zie Towards an anticipatory view of design).

Oplossing

Definitie: Een uitvoerbare manier om een bepaald probleem op te lossen.

Probleem

Definitie: Een gebrek aan perspectief hoe een bepaalde behoefte of een bepaald verlangen te vervullen.

Kracht

Creativiteit

Definitie: Productiviteit door verbeelding.

Vormen van creativiteit:

  • Innovatie
  • Adaptatie
  • Transformatie

Je kunt organisatorische creativiteit slechts aan een groep mensen toewijzen, niet aan een individu.

Impact

Definitie: Het vermogen een resultaat op een ander teweeg te brengen.

Voorbeelden van professionele impact:

  • Aantal leads
  • Aantal klanten
  • Aantal ambassadeurs

Prestatie

Definitie: De wijze van reageren op stimuli.

Vormen van professionele prestaties:

  • Reikwijdte
  • Kwaliteit
  • Baat
  • Tijd
  • Kosten
  • Risico

Waarde

Definitie: Het belang, de bruikbaarheid of het voordeel van iets.

Vormen van professionele waarde:

  • Sociale waarde
  • Milieukundige waarde
  • Economische waarde

Organisatie

Organisatieontwerp

Definitie: Het resultaat van het ontwerpen van een organisatie om haar doelen effectief en efficiënt te bereiken.

Een organisatieontwerp drukt de volgende aspecten uit:

  • Strategie
  • Structuur
  • Systeem
  • Specialismen
  • Sleutelvermogens
  • Samenbindende waarden

Professionele praktijk

Definitie: Een groep mensen die zich richt op het duurzame lange­termijn­succes van een specifiek beroep in een organisatie.

Zie voor ontwerp A Framework for Building a Design Practice.

Team

Definitie: Een samenstelling van twee of meer mensen die met elkaar werken om een gemeen­schappelijk doel te bereiken.