Onderzoek

Tunnelontwerp

Sector: Privaat

Industrie: Constructie

Domein: Tunnels

Tunnelontwerp 1

Voorbereiding

Situatie

Organisatie. Bij het ­ontwerp en de bouw van een tunnel zijn ontwerpers van zeven verschillende disciplines betrokken. In een tunnelbouwkundig project maken ze zeven deelontwerpen, één voor elke discipline, die samen een integraal ontwerp vormen. Wanneer ze conflicten tussen hun deel­ontwerpen vinden lossen ze die op en wijzigen ze hun deel­ontwerpen.

Omgevingsfactoren. Een tunnelbouwkundig project is een aanbesteding. In de voorbereiding is de voor ontwerp benodigde informatie beperkt beschikbaar. Tijdens de uitvoering zijn tijd en geld beperkt.

Issues. Des te meer conflicten tussen deel­ontwerpen er zijn, des te meer inspanning, tijd en geld het kost om ze op te lossen.

Ambitie

Doel. Prestaties vergroten.

Doelstelling. Minimaliseer het aantal conflicten tussen deel­ontwerpen.

Voordelen. Lagere ontwerpkosten.

Beoordeling van tunnelontwerp

Benoem

Cruciale vermogens voor het minimaliseren van het aantal conflicten tussen deelontwerpen:

  • (Leveren van een ontwerpservice)
    • Conflictvrije deelontwerpen ontwikkelen [impliciet].
    • Een integraal ontwerp ontwikkelen [impliciet].

Vergelijk

Verwachte bijdragen van cruciale vermogens:

  • Reputatie:
    • Conflictvrije deelontwerpen ontwikkelen.
    • Een integraal ontwerp ontwikkelen.

Becijfer

Aanwezigheid van cruciale vermogens in het designteam:

  • Afwezigheid:
    • Conflictvrije deelontwerpen ontwikkelen.
  • Organisatorische aanwezigheid:
    • Een integraal ontwerp ontwikkelen.

Advies voor tunnelontwerp

Bewerk

Cruciale vermogens:

  • Modificeren:
    • Conflictvrije deelontwerpen ontwikkelen.
    • Een integraal ontwerp ontwikkelen.

Verenig

Bewerkte vermogens:

  • Verbinden:
    • Conflictvrije deelontwerpen ontwikkelen.
    • Een integraal ontwerp ontwikkelen.

Borg

Unieke vermogens:

  • Systeem. Definieer een formeel meta-model van integrale ontwerpen.
    • (Managen van een ontwerpservice)
      1. Definieer een ontologie van integrale ontwerpen.
      2. Transformeer de ontologie van integrale ontwerpen in een formeel meta-model.
  • Systeem. Creëer een digitale repository van integrale ontwerpen.
    • (Managen van een ontwerpservice)
      1. Creëer een digitale repository.
      2. Implementeer het formele meta-model van integrale ontwerpen in de digitale repository.
  • Systeem. Creëer standaardwerkwijzen voor de volgende activiteiten:
    • (Managen van een ontwerpservice)
      • Het formele meta-model van integrale ontwerpen beheren.
      • De digitale repository van integrale ontwerpen beheren.
    • (Leveren van een ontwerpservice)
      • Een conflictvrij deel van een integraal ontwerp ontwikkelen.
  • Sleutelvaardigheden. Train ontwerpers in de volgende activiteiten:
    • (Managen van een ontwerpservice)
      • Het formele meta-model van integrale ontwerpen beheren.
      • De digitale repository van integrale ontwerpen beheren.
    • (Leveren van een ontwerpservice)
      • Een conflictvrij deel van een integraal ontwerp ontwikkelen.
Posted by Pieter van Langen in Onderzoek

Vliegtuigontwerp

Sector: Privaat

Industrie: Lucht- en ruimtevaart

Domein: Vliegtuigen

Vliegtuigontwerp 2

Voorbereiding

Situatie

Organisatie. Een team van ontwerpers wordt belast met het ontwerpen van een serievliegtuig. Het team bestaat uit senior-ontwerpers en junior-ontwerpers. Als ze op ontwerpproblemen stuiten hebben junior-ontwerpers de neiging om te vertragen als er geen senior-ontwerpers zijn die over hun schouders meekijken of met hen sparren.

Omgevingsfactoren. Concurrentie met andere vliegtuigfabrikanten.

Issues. Minder toegang tot de kennis van senior-ontwerpers leidt tot meer tijd en inspanning om problemen op te lossen.

Ambitie

Doel. Prestaties vergroten.

Doelstelling. Vergroot de toegang tot knowhow om een serievliegtuig te ontwerpen.

Voordelen. Kortere doorlooptijd van ontwerp.

Beoordeling van vliegtuigontwerp

Benoem

Cruciale vermogens om de benodigde tijd om een serievliegtuig te ontwerpen te reduceren:

  • (Leveren van een ontwerpservice)
    • Een nieuw vliegtuig in een bestaande serie ontwerpen [stilzwijgend].
    • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie ophalen [impliciet].
    • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie hergebruiken [impliciet].
    • De ontwerp-rationale van een vliegtuig herzien [impliciet].
    • De ontwerp-rationale van een vliegtuig behouden [impliciet].

Vergelijk

Verwachte bijdragen van cruciale vermogens:

  • Organisatiestrategie:
    • Een nieuw vliegtuig in een bestaande serie ontwerpen.
    • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie ophalen.
    • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie hergebruiken.
    • De ontwerp-rationale van een vliegtuig herzien.
    • De ontwerp-rationale van een vliegtuig behouden.

Becijfer

Aanwezigheid van cruciale vermogens in het designteam:

  • Groepsaanwezigheid:
    • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie ophalen.
    • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie hergebruiken.
    • De ontwerp-rationale van een vliegtuig herzien.
    • De ontwerp-rationale van een vliegtuig behouden.
  • Organisatorische aanwezigheid:
    • Een nieuw vliegtuig in een bestaande serie ontwerpen.

Advies voor vliegtuigontwerp

Bewerk

Cruciale vermogens: geen interventie nodig.

Verenig

Bewerkte vermogens: geen interventie nodig.

Borg

Unieke vermogens:

  • Systeem. Maak expliciet en neem als instructies op in de standaardwerkwijze:
    • (Leveren van een ontwerpservice)
      • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie ophalen.
      • De ontwerp-rationale van een ander vliegtuig in dezelfde serie hergebruiken.
      • De ontwerp-rationale van een vliegtuig herzien.
      • De ontwerp-rationale van een vliegtuig behouden.
  • Sleutelvaardigheden. Train junior-ontwerpers in het uitvoeren van de standaardwerkwijze.

Achter­grond­onder­zoek

Frances Brazier, Pieter van Langen en Jan Treur (1997). A compositional approach to modelling design rationale. AIEDAM 11, 125-139.

Posted by Pieter van Langen in Onderzoek