Voorbereiding
Service
Situatie
Beschrijving. Fabrieksherontwerp beslaat drie fases. Eerst krijgt een van de ontwerpers de opdracht een conceptueel ontwerp te maken. Daarna gaat een klein team een voorlopig ontwerp maken. Vervolgens maakt een groter team een gedetailleerd ontwerp.
Kritieke succesfactoren. De hoofdontwerper is de enige die de fase van conceptueel ontwerp beheerst. Het trainen van ontwerpers in deze fase heeft tot op heden geen succes opgeleverd. Inhuren is geen optie omdat de benodigde expertise grotendeels uniek is.
Huidige positie. Fabrieksherontwerp is in de fase van conceptueel ontwerp:
- Waardevol.
- Niet zeldzaam.
- Onnavolgbaar.
- Niet voldoende georganiseerd.
Ambitie
Soort te bereiken voordeel. Hogere teamprestaties.
Formulering. Het sleutelpersoon-risico in de fase van conceptueel ontwerp is beperkt.
Indicatoren. Het succes van het beperken van het sleutelpersoon-risico in de fase van conceptueel ontwerp wordt als volgt bepaald:
- #X ontwerpers beheersen deze fase.
- Het inwerken van ontwerpers in deze fase duurt maximaal #Y weken.
Mogelijkheden
Opties. Manieren om het sleutelpersoon-risico in de fase van conceptueel ontwerp te beperken:
- Leren een conceptueel ontwerp te produceren zoals de hoofdontwerper doet.
Analyse. De moeite van het najagen waard.
Beoordeling voor een upgrade naar leidend fabrieksherontwerp

Kader
Focus op wat de werkwijze van de hoofdontwerper uniek maakt om het sleutelpersoon-risico in de fase van conceptueel ontwerp te beperken:
- Leren een conceptueel ontwerp te produceren zoals de hoofdontwerper doet.

Verwachtingen
Manieren om het sleutelpersoon-risico in de fase van conceptueel ontwerp te beperken:
- Leren een conceptueel ontwerp te produceren zoals de hoofdontwerper doet.
- Leren een conceptueel ontwerp te produceren volgens een gemeenschappelijke werkwijze.

Probleem
Vraag. Hoe kunnen ontwerpers leren een conceptueel ontwerp te produceren zoals de hoofdontwerper doet?
Kwestie. Ontwerpers moeten commercieel inzicht vertonen. Niet elke ontwerper beschikt over dit stilzwijgende, aangeboren sleutelvermogen.
Kwestie. Alleen de hoofdontwerper weet hoe de volgende activiteiten uit te voeren:
- Schatten van de vereiste inspanning.
- Bepalen van de procesgang.
- Inschatten van klantkenmerken.
- Analyseren van een concept.
Prognose. Gunstig: er zijn mogelijkheden om hieraan wat te doen.
Advies voor een upgrade naar leidend fabrieksherontwerp

Concept
Vraag. Hoe kunnen ontwerpers leren een conceptueel ontwerp te produceren zoals de hoofdontwerper doet?
Idee.
- Borg knowhow van de hoofdontwerper om specifieke activiteiten uit te voeren om een conceptueel ontwerp te produceren:
- Schatten van de vereiste inspanning.
- Bepalen van de procesgang.
- Inschatten van klantkenmerken.
- Analyseren van een concept.
- Zorg ervoor dat alleen ontwerpers met commercieel inzicht de opdracht krijgen een conceptueel ontwerp te produceren.

Oplossing
Idee. Borg knowhow van de hoofdontwerper om specifieke activiteiten uit te voeren om een conceptueel ontwerp te produceren.
Actie.
- Zoek uit hoe de hoofdontwerper weet hoe de volgende activiteiten uit te voeren:
- Schatten van de vereiste inspanning.
- Bepalen van de procesgang.
- Inschatten van klantkenmerken.
- Analyseren van een concept.
- Leer ontwerpers hoe de volgende activiteiten uit te voeren:
- Schatten van de vereiste inspanning.
- Bepalen van de procesgang.
- Inschatten van klantkenmerken.
- Analyseren van een concept.

Oplossing
Idee. Zorg ervoor dat alleen ontwerpers met commercieel inzicht de opdracht krijgen een conceptueel ontwerp te produceren.
Actie.
- Omschrijf of illustreer wat het betekent dat een ontwerper commercieel inzicht vertoont.
- Train de verantwoordelijk manager in het herkennen van ontwerpers met commercieel inzicht.
- Neem het vertonen van commercieel inzicht op als voorwaarde in de standaardwerkwijze voor het opdragen van een ontwerper een conceptueel ontwerp te produceren.