Fabriek

Fabrieksherontwerp

In de eerste fase van fabrieksherontwerp bleek een toon­aan­gevende service­provider erg afhankelijk van haar hoofd­ontwerper. Dit artikel beschrijft een praktijk­casus van hoe deze afhanke­lijk­heid kon worden beperkt.

Sector: Privaat

Industrie: Dienstverlening

Domein: Chemische fabrieken

Fabrieksherontwerp.

Verbeter fabrieksherontwerp: Voorbereiding

Beschrijf

Organisatie. Herontwerp voor renovatie of uitbreiding van een fabriek beslaat drie fases. Eerst krijgt een van de ontwerpers de opdracht een conceptueel ontwerp te maken. Daarna gaat een klein team een basis­ontwerp maken. Vervolgens maakt een groter team een gedetailleerd ontwerp.

Omgevingsfactoren. Concurrentie met andere bedrijven.

Issues. De fase van conceptueel ontwerp biedt ruimte voor innovatie, wat een concurrentievoordeel oplevert bij het winnen van ontwerpopdrachten. De hoofd­ontwerper is de enige die de fase van conceptueel ontwerp beheerst. Het trainen van ontwerpers in deze fase gaat langzaam. Inhuren is geen optie omdat de benodigde expertise vermoedelijk uniek is.

Presenteer

Doel. Verbeter de prestaties.

Doelstelling. Beperk de afhankelijkheid van de hoofdontwerper in de fase van conceptueel ontwerp.

Voordelen.

  • Meer innovatiekracht.
  • Meer inkomstenzekerheid.

Verbeter fabrieksherontwerp: Uitvoering

Visualiseer

Identificeer

  • Realisatie / Levering / Dienstverlening / Formulering van een plan:
    • Schatten van de vereiste inspanning.
    • Bepalen van de procesgang.
  • Realisatie / Levering / Dienstverlening / Formulering van een probleem:
    • Inschatten van klantkenmerken.
  • Realisatie / Levering / Dienstverlening / Formulering van een concept:
    • De impact van een concept analyseren.
  • Realisatie / Levering / Dienstverlening / Formulering van een oplossing:
    • Commercieel inzicht tonen.

Vergelijk

  • Reputatie:
    • Schatten van de vereiste inspanning.
    • Bepalen van de procesgang.
  • Stakeholderbehoeften:
    • Inschatten van klantkenmerken.
    • De impact van een concept analyseren.
    • Commercieel inzicht tonen.

Analyseer

Karakteriseer

  • Kennis:
    • Inschatten van klantkenmerken.
    • De impact van een concept analyseren.
  • Ervaring:
    • Schatten van de vereiste inspanning.
    • Bepalen van de procesgang.
  • Intuïtie:
    • Commercieel inzicht tonen.

Becijfer

  • Enkelvoudige aanwezigheid:
    • Schatten van de vereiste inspanning.
    • Bepalen van de procesgang.
    • Inschatten van klantkenmerken.
    • De impact van een concept analyseren.
    • Commercieel inzicht tonen.

Realiseer

Veranker

  • Systeem. Neem als instructies op in de standaardwerkwijze:
    • Inschatten van klantkenmerken.
    • De impact van een concept analyseren.
  • Systeem. Maak expliciet en neem als instructies op in de standaardwerkwijze:
    • Schatten van de vereiste inspanning.
    • Bepalen van de procesgang.
  • Systeem. Omschrijf of illustreer en neem als voorwaarden op in de standaardwerkwijze:
    • Commercieel inzicht tonen.
  • Sleutelvermogens. Train de verantwoordelijk manager in het beoordelen van ontwerpers op de vermogens genoemd in de voorwaarden van de standaard­werkwijze.
  • Sleutelvermogens. Train de ontwerpers die voldoen aan alle voorwaarden in de standaardwerkwijze.