Dit handboek voor designleiders deelt onze expertise in het ontwikkelen van teamcompetenties die de waarde, invloed en prestaties van ontwerp vergroten. We werken de inhoud regelmatig bij naar aanleiding van nieuwe inzichten en ervaringen. Stuur ons een mail met vragen, opmerkingen of suggesties.
VoorbereidING
Overzicht
- Beschrijf de ontwerpservices in je ontwerppraktijk en analyseer hun situatie
- Beschrijf je uitdagingen om leidende ontwerpservices te bieden
- Beschrijf je ambities voor het vergroten van de waarde, invloed of prestaties van ontwerp
Situatie
Analyseer voor elke ontwerpservice de huidige situatie
Uitdaging
Beschrijf voor elke ontwerpservice toepasselijke uitdagingen:
- Ontwerpservice:
- Ontwerpen
- Vermarkten
- Verbeteren
- Designteam:
- Vormen
- Evalueren
- Vooruithelpen
Ambitie
Beschrijf voor elke uitdaging:
- Een toekomstige toestand van de ontwerpservice, in termen van een of meer meetbare prestatie-indicatoren betreffende:
- Bereik
- Kwaliteit
- Baten
- Tijd
- Kosten
- Risico
- Attributies van de toekomstige toestand, d.w.z. is deze:
- Wenselijk
- Haalbaar
- Levensvatbaar
Uitvoering
Overzicht
- Een service leveren
- Data van uitvoering bestuderen
- Verkregen inzichten verwerken
Een service leveren

Beoordeling
Beschrijf voor elke ambitie:
- Huidige prestaties van de ontwerpservice
- De competitieve positie van de ontwerpservice
- Drempels voor het vervullen van de ambitie
- Grondoorzaken van drempels
- Prognose van grondoorzaken
Competitieve positie
Beschrijf de competitieve positie van de ontwerpservice in termen van de uitkomsten van een SWOT-analyse:
- Sterktes
- Zwaktes
- Kansen
- Bedreigingen
Drempel
Beschrijf voor elke uitdaging een of meer drempels voor het overwinnen van deze uitdaging, geformuleerd in termen van vaardigheden die betrekking hebben op:
- Strategie
- Structuur
- Systeem
- Specialismen
- Sleutelvermogens
- Samenbindende waarden
Grondoorzaak
Beschrijf voor elke vaardigheid die een drempel vormt:
- Het belang van de vaardigheid in termen van de uitkomsten van een VRIO-analyse:
- Waardevol
- Zeldzaam
- Niet te imiteren
- Georganiseerd om waarde vast te leggen (of uit te nutten)
- De levenscyclusfase van de vaardigheid:
- Ideevorming
- Conceptie
- Ontwikkeling
- Productie
- Gebruik
- Buitengebruikstelling
- De oorsprong van de vaardigheid:
- Geleerd
- Uitgevonden
- Aangeboren
- De aard van de vaardigheid:
- Expliciet
- Impliciet
- Stilzwijgend
Prognose
Geef voor elke grondoorzaak een prognose van de ontwikkeling zonder interventie en na een interventie:
- Ongunstig
- Gereserveerd
- Gunstig

Advisering
Beschrijf voor elk te verhelpen grondoorzaak:
- Een oplossingsconcept om de betreffende vaardigheid volgens een bepaalde veranderstrategie te ontwikkelen:
- Uitvinding
- Verbetering
- Uitbreiding
- Aanpassing
- Innovatie
- Transformatie
- Een uitgewerkte oplossing:
- Geplande interventies
- Schattingen van vereiste investeringen
- Verwachte effecten op het vervullen van de ambitie
Voorbeelden van oplossingsconcepten:

Ontwerpservice ontwerpen
Definieer een portfoliostrategie, identificeer hiaten en onvervulde of latente behoeften en definieer segmenten voor klanten en gebruikers — McKinsey Design
Verken gebruikersbelevingen, ontdek gebruikersmotieven en definieer gebruikerseisen — Interaction Design Foundation

Ontwerpservice vermarkten
Vertegenwoordig ontwerp op het topniveau van de organisatie, verbeter de ervaring van medewerkers met ontwerp en verspreid ontwerppraktijken — McKinsey Design
Bepaal de noodzaak tot verandering, inventariseer de bereidheid tot verandering en beoordeel het vermogen tot verandering — BCG

Ontwerpservice verbeteren
Laad ontwerpprocessen versneld op, versnel interne terugkoppelingen en verbeter de overdracht — Invision Inside Design
Herken en verwijder onnodig complexe inhoud, organiseer kennis en filter de inhoud — UX Collective

Designteam vormen
Bouw je reputatie op, vind talent via je netwerk en zet een flexibele talentpijplijn op — Workable
Vorm multidisciplinaire teams, bevorder kennisintegratie en implementeer besluitvorming door consensus — Purdue University

Designteam evalueren
Definieer gekwantificeerde ontwerpindicatoren, bouw een holistisch meetsysteem en definieer ondersteunende operationele indicatoren — McKinsey Design
Beschrijf ontwerpwerk in termen van bedrijfsdoelen, verzamel bewijs van de resultaten van ontwerp en communiceer de bedrijfswaarde van ontwerp — BoagWorld

Designteam vooruithelpen
Laat gewenst gedrag zien, bied motivatoren en herken en erken vertoond gedrag — PositivePsychology
Stel doelen, bepaal spelregels en bied faciliteiten voor het produceren van ontwerpkennis — UNStudio

Realisatie
Gegeven een goedgekeurd plan voor het verhelpen van de grondoorzaken van drempels, rapporteer:
- Mijlpaalopleveringen
- Rendement op investeringen
- Mate van vervulling van de ambitie

Second opinion
Gegeven een advies van een derde, geef:
- Een beoordeling
- Een advies
- Een vergelijking van het eigen advies met dat van een derde

Troubleshooting
Gegeven een ambitie, presenteer:
- Een overzicht van problemen bij het vervullen van de ambitie
- Voorstellen hoe de problemen op te lossen
- Resultaten van uitvoering van een goedgekeurd voorstel

Management
Gegeven een ambitie:
- Besturen van het vervullen van de ambitie
- Organiseren van het vervullen van de ambitie
- Faciliteren van het vervullen van de ambitie
Data van uitvoering bestuderen
Analyse
- Produceer een uitvoeringslog
- Beoordeel de kwaliteit van uitvoering in termen van:
- Doeltreffendheid
- Doelmatigheid
- Beleving
Verkregen inzichten verwerken
Synthese
- Ontdek nieuwe kennis over het ontwikkelen van teamcompetenties die de waarde, invloed en prestaties van ontwerp vergroten, leg deze kennis vast en deel deze
- Trek lessen uit de uitvoering
Voltooiing
Overzicht
- Conclusies trekken
- Aanbevelingen voor volgende stappen opstellen
- Eindresultaten presenteren